tips & advies
Algemeen

Alles over UVA en UVB

Alles over UVA en UVB

Een handig ezelsbruggetje helpt om het verschil tussen UVB en UVA te onthouden: UVB met de B van Burning, UVA met de A van Ageing. UVB stralen stimuleren de melanineproductie, en dus het bruin worden, maar zijn vooral verantwoordelijk voor de cel bestanddelen en verandering van de cellen van de opperhuid. UVA stralen dringen dieper door in de lederhuid. UVA stralen versnellen het huidverouderingsproces en het verschijnen van rimpels en pigmentvlekken. Net als UVB stralen, zijn UVA stralen niet te zien met het blote oog. Maar de stralen zijn wel het hele jaar door aanwezig, zelfs in de winter en door de wolken heen.

UVA stralen (of Ultraviolet A straling) zijn langgolvige zonnestralen. UVA stralen zijn het hele jaar aanwezig en dringen door wolken, glas en de opperhuid heen. UVA stralen dringen diep door in de dermis, de dikste laag van de huid. Blootstelling aan UVA stralen kan leiden tot vroegtijdige huidveroudering (rimpels, ook bekend als fotoveroudering), zonneallergie (jeuk en roodheid) en schade aan het immuunsysteem (wat kan leiden tot de ontwikkeling van huidkanker).

UVB stralen (of Ultraviolet B straling) zijn kortgolvige zonnestralen. UVB stralen veroorzaken roodheid en verbranding door de zon. Voor het grootste gedeelte worden UVB stralen geblokkeerd door de epidermis en dringen niet diep door in de huid. De stralen beschadigen de oppervlakkige laag van de huid, de opperhuid (epidermis). Bruin worden is het gevolg van schade die je huid heeft opgelopen: de huid wordt donkerder om verdere DNA schade te voorkomen. UVB stralen hebben ook een rol in de ontwikkeling van huidkanker. In tegenstelling tot UVA stralen, die het hele jaar door met relatief dezelfde intensiteit aanwezig zijn, varieert de intensiteit van UVB stralen per seizoen, de locatie en het tijdstip van de dag.

SPF: wat betekent het en hoe werkt het?

SPF: wat betekent het en hoe werkt het?

SPF staat voor Sun Protection Factor. De zonbeschermingsfactor, is eigenlijk gewoon de extra tijd die je in de zon kan doorbrengen zonder te verbranden. Stel: normaal begin je na 5 minuten al een lichte (roze) verkleuring te zien, dan kan je met SPF 30 ongeveer 150 minuten in de zon zonder te verbranden. Maar zonbescherming is geen ‘magisch schild’ en het is belangrijk om alsnog voorzichtig te zijn en jezelf en je kinderen goed en vaak opnieuw in te smeren. De SPF-getallen, die je op elk zonnebrandproduct kunt vinden (en op sommige huidverzorgingsproducten), gaan van SPF 6 tot SPF 50+ in het Garnier Ambre Solaire assortiment.

Let wel goed op, want het SPF-getal op de verpakking zegt alleen iets over de mate van bescherming tegen UVB stralen. Als je zeker wilt weten dat er ook een UVA filter in het product zit, kijk dan of er een cirkel om UVA op het etiket staat. Dan weet je zeker dat er zowel een UVB als UVA filter in het zonbeschermingsproduct zit! De juiste beschermingsfactor kiezen? Bepaal eerst je eigen huidtype. Kijk daarbij naar de kleur van je ogen, je natuurlijke haarkleur en huidskleur. Bedenk vervolgens ook in welke omstandigheden je gaat zonnen. Er zit een sterk verschil tussen de sterkte van de zon in de tropen of in het voorjaar in je achtertuin.

Insmeren en herhalen, herhalen, herhalen!

Insmeren en herhalen, herhalen, herhalen!

Breng een zonbeschermingsproduct 20 minuten voor je de zon in gaat aan. Dit geeft de actieve ingrediënten voldoende tijd om goed te werken en het zorgt ervoor dat de zonbescherming goed is ingetrokken voordat je naar buiten gaat. Breng een royale hoeveelheid van het zonbeschermingsproduct aan. Smeer in een logische volgorde: van je gezicht tot aan je tenen, zodat je geen plekje vergeet. Als je jezelf insmeert kan het helpen om een spiegeltje te gebruiken bij het insmeren van je gezicht; zo voorkom je witte strepen en mis je geen plekje. Voorkom je dat je langs de randen van je shirt, slippers of badkleding verbrand door je ook daar goed in te smeren.

Vaak vergeten of moeilijk in te smeren plekken zijn: de oren, halverwege de rug, de achterkant van de benen en voeten. Vergeet deze plekken dus niet goed in te smeren of vraag hulp als je er bij jezelf niet goed bij kan. Het is belangrijk om in ieder geval iedere 2 uur opnieuw te smeren. Let hier ook extra op bij het zwemmen, transpireren, afdrogen of sporten. Zet bijvoorbeeld een wekker op je telefoon om jezelf hieraan te herinneren!

Onze tips op een rijtje:

  1. Smeer geen body lotion onder je zonbescherming, deze kan de opname van de anti-UV-filters belemmeren.
  2. Draag geen parfum, want de alcohol in parfum kan reageren op de zon wat voor zonnevlekken of gevoeligheid kan zorgen.
  3. Breng de bescherming royaal en gelijkmatig aan: voor een volwassene moet je ongeveer denken aan een hoeveelheid ter grootte van een golfbal.
  4. Vergeet de meest kwetsbare plekjes niet! Denk aan je neus, schouders, oren, nek en voeten.
  5. Smeer ook extra goed onder de rand van je kleding, want de wrijving van je huid met de stof kan de zonnebrand verwijderen.
  6. Bescherm littekens en tatoeages extra met een zeer hoge factor zonbescherming.
  7. Herhaal het insmeren minstens iedere twee uur en nog vaker als je aan het sporten of zwemmen bent.
  8. Gun je huid rust en plan een pauze in, het beste is om 11:00 en 15:00 uit de directe zon te blijven, want dan is de zon het krachtigst. Zoek dan de schaduw op!
Vergeten smeer momentjes

Vergeten smeer momentjes

Je huid verbranden is altijd slecht nieuws. We weten allemaal hoe pijnlijk, lastig en soms ook beschamend het kan zijn. Maar nog veel belangrijker: verbranden is gevaarlijk voor je huid en gezondheid. Het lijkt vanzelfsprekend maar toch worden we nog wel eens verrast door de zon en verbranden we per ongeluk. Wees dus goed voorbereid!

Typische vergeten smeermomenten zijn bijvoorbeeld:

  1. Tijdens het sporten in de buitenlucht.
  2. Op het terras zit je vaak vol in de zon ookal ben je niet aan het zonnebaden.
  3. Een festival, je bent de hele dag buiten en wordt vaak vol blootgesteld aan de zon.
  4. In het park met vrienden of in de speeltuin tijdens het buitenspelen met kinderen.
  5. Varen, vergeet niet dat het water de stralen weerkaatst waardoor je sneller kan verbranden.
  6. Tijdens het fietsen heb je vaak door de wind niet door dat je verbrandt.
  7. Als je al een bruin kleurtje hebt, want ook dan kan je huid nog steeds beschadigen.
Water, wind en parasols beschermen je niet tegen de zon

Water, wind en parasols beschermen je niet tegen de zon

Een veel gestelde vraag is: beschermen wolken tegen de zon? Het antwoord: ja en nee - de wolken beschermen de huid tegen een meerderheid van de UV-stralen, maar niet allemaal. De stralen die grotendeels worden tegengehouden door de wolken zijn de infrarood stralen. Infrarood stralen geven het warmtegevoel aan de huid. De stralen die niet worden tegengehouden door de wolken zijn degene die de huid niet verwarmen, wat betekent dat je je er minder bewust van bent, maar ze kunnen nog steeds je huid beschadigen. Zelfs als je niet aan het zonnen bent, moet je jouw huid nog steeds beschermen tegen de zon wanneer je buiten bent. 

Dit geldt ook voor zwemmen onder water of onder een parasol in de schaduw zitten. De schadelijke stralen van de zon dringen door het water heen. Let er daarom goed op dat je een waterresistente zonbescherming gebruikt voordat je gaat zwemmen of snorkelen. Zelfs in de schaduw van een parasol ben je nog niet veilig voor de schadelijke stralen, deze worden namelijk weerkaatst door het zand of gras onder de parasol.

Aftersun: bescherm je huid ook na het zonnen

Aftersun: bescherm je huid ook na het zonnen

We vinden de warmte van de zon heerlijk en worden er vrolijk van. Maar een dag in de zon, wind, zout zeewater of chloor van het zwembad droogt je huid uit. Daarom is het belangrijk om je huid na een dag in de zon intensief te hydrateren, kalmeren en verzachten. De aftersun melk bevat verzachtende en kalmerende ingrediënten, speciaal geformuleerd om de vochtarme huid die is blootgesteld aan de zon en die zon gerelateerde irritaties heeft zoals verbranding te hydrateren en kalmeren.

Hoe werkt dat dan precies? De verzachtende formule van Ambre Solaire aftersun melk is bijvoorbeeld verrijkt met natuurlijke Aloë Vera. Daardoor wordt de huid zacht en soepel en voelt de huid opnieuw comfortabel aan. Aloë Vera is een woestijnplant die in staat is maanden te overleven in extreme omstandigheden en zonder water. De hydraterende gel van de plant is rijk is aan vitaminen en mineralen en heeft kalmerende en helende eigenschappen.

ALGEMEEN

ALGEMEEN

Vind hier het antwoord op veelgestelde vragen en leer alles over de zon en je huid.

LEES MEER
WIST JE DAT?

WIST JE DAT?

Hoe zit het met jouw kennis van de zon? Kan jij de feiten van de fabels onderscheiden?

TEST JEZELF
kids and sun

KIDS & ZON

Kinderen zijn extra kwetsbaar in de zon, lees hier onze tips en adviezen.

LEES MEER