tips & advies
Wist je dat ?

Wis je dat

Op een bewolkte dag hoef ik me niet in te smeren.

Niet Waar

De wolken beschermen de huid tegen een gedeelte van de stralen, maar niet tegen alle stralen. We vergeten wel eens dat we ons nog steeds moeten beschermen op bewolkte dagen omdat het dan minder warm is. Dat komt omdat wolken een groot gedeelte van de infrarood stralen (90%) tegenhouden die zorgen voor het warme gevoel op je huid. Maar UV stralen (de overige 10%) komen gewoon door de wolken heen en daarom heb je dus alsnog kans op huidbeschadiging als je je niet goed beschermt!

Wis je dat

Ik heb een getinte huid en verbrand bijna nooit, insmeren is niet nodig.

Niet Waar

Of je een donkere huid hebt of niet, UV stralen blijven gevaarlijk. De UVB stralen kunnen direct gevolg hebben en de UVA stralen op de langere termijn. Zo veroorzaakt de zon vroegtijdige huidveroudering, denk hierbij aan donkere vlekjes en rimpels. Daarnaast kan overmatige blootstelling aan UV stralen het immuunsysteem van ons lichaam beïnvloeden en daardoor de natuurlijke afweer van de huid tegen allergenen verzwakken. Dit zorgt voor vervelende huiduitslag en blaren. Tot slot vergroot ernstig verbranden de kans op huidkanker.

Wis je dat

Hoe hoger de SPF, hoe beter ik beschermd ben en hoe minder bruin ik word.

Niet Waar

Dat je beter beschermd bent met een hoge SPF is niet perse waar, want SPF geeft de bescherming tegen UVB stralen aan. Met sommige zonbeschermingsproduct heb je nog steeds het risico van de schadelijke UVA stralen. Het is belangrijk om er goed op te letten of er een cirkel om UVA voorop de verpakking staat: zo weet je dat er ook UVA filters in het zonbeschermingsproduct zitten. Wat betreft je kleurtje: laat je niet misleiden door het gebruik van een lagere SPF om sneller bruin te worden. Gebruik altijd de hoogste zonbeschermingsfactor voor jouw huidtype. Het is echt de beste manier om een gelijkmatig, langdurig kleurtje te krijgen. Als je huid op sommige plekken gevoeliger is en sneller verbrandt, dan kan je altijd verschillende zonbeschermingsfactoren gebruiken. Een hogere SPF zorgt er dus niet voor dat je geen mooi kleurtje meer krijgt, maar het zorgt er wel voor dat je minder snel verbrandt.

Wis je dat

In de schaduw of onder water kan ik niet verbranden.

Niet Waar

Pas goed op, want UV stralen kunnen gereflecteerd worden door water, zand, sneeuw en zelfs door gras. Hoe lichter de kleur van een oppervlak, des te sterker de reflectie. Je kan dus ook verbranden in de schaduw. Pas dus ook op onder een parasol, zand reflecteert 25% van de stralen, water 10% en gras 4%. Zonnestralen reiken tot wel 30 meter diep onder water, gebruik een waterresistente zonnebrand als je gaat zwemmen of snorkelen.

Wis je dat

Één keer goed insmeren is voldoende om de hele dag goed beschermd te zijn.

Niet Waar

Er bestaan geen zonnebrand producten die je voor 100% kunnen beschermen tegen UVA en UVB stralen, laat staan die je de hele dag kunnen beschermen tegen de stralen. Denk er hierbij ook aan dat de UVB filter - dat is de zonbeschermingsfactor op die op de verpakking staat - niets zegt de UVA filter en bescherming. UVA straling is schadelijker omdat je huid je niet waarschuwt als het mis gaat, zoals het d.m.v. verbranding wel doet bij UVB. Het is belangrijk om in ieder geval iedere 2 uur opnieuw te smeren. Let extra goed op als je gaat zwemmen, transpireren, afdrogen of sporten. Zet bijvoorbeeld een wekker op je telefoon om jezelf hieraan te herinneren! Denk ook aan extra bescherming door een hoed, pet en zonnebril.

Wis je dat

Met een zonnebankkuurtje bereid ik mijn huid goed voor op een zonvakantie.

Niet Waar

De stralen van een zonnebank zijn voornamelijk UVA stralen, de meest schadelijke stralen die vroegtijdige huidveroudering veroorzaken. Vraag jezelf af waarom je onder de zonnebank gaat. Wil je een mooi bruin kleurtje? Gebruik dan liever een zelfbruiner in plaats van de zonnebank. Je huid voorbereiden op de zon kan je het beste doen door goed te eten, denk hierbij aan een dieet rijk aan caroteen, dat zit bijvoorbeeld in wortels, spinazie, abrikozen, broccoli, meloen, mango, sla en tomaat. Vul dit nog aan met Vitamine E, want dat beschermt je huid. Goed scrubben en hydrateren kan weer helpen bij een mooie egale en langdurige bruine kleur.

Wis je dat

Achter glas of het autoraam heb ik geen zonbescherming nodig.

Niet Waar

Glas of ramen filteren wel wat stralen, maar zeker niet alle stralen. Als je dus dagelijks de hele dag aan het raam in de zon werkt kan dit ook schade toebrengen. Om je een idee te geven van de kracht van de zon: het is zelfs zo dat in de buitenlucht de UV-stralen door je kleding heen gaan. Een T-shirt bijvoorbeeld geeft je wel wat bescherming, maar als je met dit shirt gaat zwemmen en het wordt nat dan is dat alweer een stuk minder.

Wis je dat

Als ik iedere dag zonbescherming gebruik, krijg ik niet genoeg Vitamine D binnen.

Niet Waar

Blootstelling aan zonlicht helpt ons lichaam om Vitamine D beter op te nemen. Maar een uitgebalanceerd dieet is de sleutel tot het binnenkrijgen van voldoende vitaminen. Melk, eieren en vette vis zoals zalm, tonijn en makreel helpen bij Vitamine D inname. 20 minuten buiten in de zon - vermijd wel de piek uren tussen 11:00 en 15:00 uur - zijn voldoende voor je Vitamine D opname. Hiervoor hoef je niet in bikini naar buiten: het zonlicht op je gezicht en handen is al genoeg!

Wis je dat

Ik heb alleen zonbescherming nodig op vakantie.

Niet Waar

Zonbescherming is niet alleen voor een vakantie in de zon. Als je niet op vakantie gaat zal je waarschijnlijk een ander beschermingsproduct kiezen. Toch is het belangrijk om je goed te beschermen. Het is namelijk niet de warmte van de zon die schadelijk is voor de huid, maar de UV-stralen. Die schadelijke UV-stralen zijn er het hele jaar door, zelfs op bewolkte dagen. Rimpels, zonvlekjes en zelfs huidkanker behoren allemaal tot de risico’s van huidbeschadiging door UV-stralen.

Wis je dat

In mijn make-up of gezichtsverzorging zit al een SPF. Dat is toch wel voldoende voor naar het strand of op het terras?

Niet Waar

Een zonbeschermingsfactor in make-up of gezichtscrème werkt goed tegen incidentele zonnestralen, bijvoorbeeld als je even buiten bent op weg naar werk of school. Eigenlijk breng je make-up, zoals foundation en poeder, nooit dik genoeg op om voldoende te beschermen. Vergeet niet dat de zonnefilters na twee uur niet meer voldoende werken en je de dagcrème of make-up dan steeds opnieuw moet aanbrengen. Gezichtscrème breng je wel wat dikker op dan make-up, maar de combinatie van de ingrediënten in de dagcrème en de zonnefilters zorgen ervoor dat de ingrediënten niet goed worden opgenomen door je huid. Het is ook vrij kostbaar om steeds opnieuw te smeren met je dagcrème of make-up, daarom is het beter om gewone zonnebrandcrème te gebruiken.

Wis je dat

Ik weet niet precies hoeveel zonnebrandcrème ik moet gebruiken, maar dit speelt wel een rol in hoe goed ik beschermd ben.

Waar

Regelmatig en een royale hoeveelheid smeren is heel belangrijk. Denk qua hoeveelheid aan minstens een flink borrelglas of een golfbal. Smeer in een logische volgorde: van je gezicht tot aan je tenen, zodat je geen plekje vergeet. Als je jezelf insmeert kan het helpen om een spiegeltje te gebruiken bij het insmeren van je gezicht; zo voorkom je witte strepen en mis je geen plekje. Voorkom je dat je langs de randen van je shirt, slippers of badkleding verbrandt door je ook daar goed in te smeren. Zo voorkom je dat je langs de randen van je shirt, slippers of badkleding verbrand. Vaak vergeten of moeilijk in te smeren plekken zijn: de oren, haarlijn, halverwege de rug, de achterkant van de benen en bovenkant van de voeten. Vergeet deze plekken dus niet goed in te smeren of vraag hulp als je er bij jezelf niet goed bij kan.

ALGEMEEN

ALGEMEEN

Vind hier het antwoord op veelgestelde vragen en leer alles over de zon en je huid.

LEES MEER
WIST JE DAT?

WIST JE DAT?

Hoe zit het met jouw kennis van de zon? Kan jij de feiten van de fabels onderscheiden?

TEST JEZELF
kids and sun

KIDS & ZON

Kinderen zijn extra kwetsbaar in de zon, lees hier onze tips en adviezen.

LEES MEER